نظریه های راجع به بازی های رایانه ای
بازی کردن خود تبدیل به چارچوبی شده است که بازیکنان از منظر آن به دیگر جنبه های زندگی مینگرند. این مهمترین وجه بازیها است که نشان میدهد بازی کردن تنها به یک عمل سرگرم صرف ختم نمیشود. بررسی رابطه بازیهای رایانه ای با رفتارهای اجتماعی نوجوانان، نقش بازی ها در هویت سازی و یازی سان کردن فرهنگ و شکل گیری جامعه بازیگونه و شبه جهان اقتصادی و بروز آسیب هایی چون خشونت، از اهم مسائلی است که باید مورد توجه کارشناسان و برنامهریزان این حوزه قرار گیرد. سرشت بسیار تعاملی بازی های رایانه ای، نقش آنها در نهادینه شدن قواعد بازی در روابط اجتماعی و بروز پرخاشگری و خشونت در جهان واقعی را در کنار سایر آسیب های بازی ها همچون هیجان ترس، استفاده بی رویه از زبان بد بخاطر یادگیری مشاهدهای، خستگی و ناراحتیهای جسمی، اصرار بر انجام خطا و گناه، اعتیاد به بازی، کاهش ارتباط با دیگران، القائات سیاسی، فرهنگی و عقیدتی و…
گسترش روزافزون محبوبيت بازي هاي رايانه اي در ميان کودکان و نوجوانان، محققان را بر آن داشته است تا به مطالعه تاثيرات شناختي، عاطفي و رفتاري اين بازي ها بر استفاده کنندگان بپردازند. هدف پژوهش حاضر بررسي تاثير بازي هاي رايانه اي بر توانايي چرخش ذهني مي باشد. چرخش ذهني نوعي توانايي فضايي است که در آن شخص بايد مجسم کند که اگر يک شکل دو يا سه بعدي، به اندازه معيني حول يک محور بچرخد، پس از چرخش چگونه ظاهر خواهد شد. روش: در اين مطالعه مداخله اي روانشناختي در ميان 162 دانش آموز کلاس اول و دوم راهنمايي 12-13) ساله( يک پرسشنامه محقق ساخته توزيع و از طريق پرسشنامه، ميزان آشنايي گروه نمونه با بازي رايانه اي «تتريس» کنترل گرديد. سپس از ميان آنها 60 نفر به طور تصادفي انتخاب و به چهار گروه 15 نفري آزمايش و کنترل تقسيم شدند. ابتدا، هر چهار گروه به طور همزمان در موقعيت پيش آزمون به آزمون چرخش تصويري پاسخ دادند. پس از آن دو گروه آزمايشي دختر و پسر در طول چهار هفته و در شش جلسه 30 دقيقه اي به بازي «تتريس» پرداختند و بلافاصله بعد از آموزش هر چهار گروه مورد پس آزمون قرار گرفتند. نتيجه گيري: الگوهاي عوامل محيطي، اجتماعي و زيستي به اين نتيجه گيري منجر مي شوند که توانايي فضايي و به ويژه چرخش ذهني دختران و زنان، در مقايسه با پسران و مردان از انعطاف پذيري بيشتري برخوردار است.