نظریه ها و مدل های مدیریت دانش
در مورد چند واژه و به عبارتی چند موضوع که در بیشتر مدلهای مدیریت دانش به نوعی بر آنها تاکید شده است، توضیحاتی داده میشود. مدل هیسیگ ( ۲۰۰۰ )از چهار فرایند زیر تشکیل شده است: – به کار ببرید: چهارمین فرایند، از این ایده آغاز میشود که ایجاد دانش، بیشتر توسط کاربرد عینی دانش جدید میسر اس ت، این عنصر، دایره فرایند مرکزی مدیریت دانش متحد را تکمیل میکند. مفهوم دانش پنهان ودانش آشکار توسط نوناکا برای طرح ریزی نظریه یادگیری سازمانی طبقه بندی شده است. این مدل بر خلاف مدلهای پیشین، تمرکز خود را بر دو نوع دانش آشکار و نهان مبذول داشته، به نحوه تبدیل آنها به یکدیگر و نیز چگونگی ایجاد آن در تمامی سطوح سازمانی (سطح فردی، گروهی و سازمانی) توجه دارد. بر پایه مدل نوناکا و تاکوچی مراحل زیر برای انتقال (تبدیل) این دو نوع از دانش، در سطوح گوناگون سازمان انجام شوند.
براي درک بهتر مديريت دانش، دانستن مفاهيم اساسي و تئوري هاي مهم در اين زمينه لازم و ضروري است. تحقيقات انجام شده در اين بخش، چارچوب خوبي را براي درک بهتر مديريت دانش در زمينه موضوعي علوم اطلاع رساني و فن آوري اطلاعات فراهم مي آورند. دادهها مواد خام و عناصر مورد نياز براي تصميمگيري به شمار ميآيند. اطلاعات واژه \"inform\” در انگليسي به معناي \"شكل دادن\” بوده و \"information\” نيز به معني شكل دادن بينش و ديد دريافتكننده اطلاعات است. دريافت اطلاعات به اين معني است كه درك گيرنده نسبت به مسائل تغيير كند و داوريها و رفتارهاي او دگرگون شود. دادهها زماني به اطلاعات تبديل ميشوند كه ارائهدهنده آنها معني و مفهوم خاصي به آنها ببخشد. دانش از اطلاعات و اطلاعات از دادهها ريشه ميگيرند. تبديل اطلاعات به دانش در عمل بر عهده خود بشر است. دليل ارزشمند دانستن دانش، عمليتر بودن آن در مقايسه با دادهها و اطلاعات است.