نوآوری در فعالیت های خدماتی
روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی است.
شرکتهای دانش بنیان،کسب و کارهای دانش محوری هستند که با هدف تبدیل پایدار دانش به ثروت شکل گرفته و فعالیتهای اقتصادی آنها مبتنی و همراه با فعالیتهای تحقیق و توسعه در زمینه فناوریهای نو و پیشرفته است و از این طریق منجر به توسعه اقتصاد دانش محور در یک جامعه میشوند این پژوهش به مطالعه و بررسی چالشهای عمومی تجاری سازی محصولات شرکتهای دانش بنیان با تاکید بر بخش بازاریابی و مالی در ایران میپردازد، به منظور شناخت چالشهای موجود که بر سر راه تجاری سازی محصولات شرکتهای دانش بنیان قرار دارد مصاحبهای انفرادی با شش نفر از مدیران شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارک فناوری دانشگاه تهران صورت پذیرفت و بررسی نتایج حاصل از مصاحبهها نشان داد که قوانین و مقررات، عوامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تکنولوژیکی، مالی، بازاریابی، اندازه بازار، منابع انسانی، ساختار سازمانی، دانش و مهارت چالشهای جدی هستند که شرکتهای دانش بنیان در تجاری سازی محصولات خود با آنها روبرو هستند.
به منظور افزایش اعتبار و تایید نتایج حاصله از مصاحبه ها، در یک نظرسنجی از ۸۰ نفر خبره مشخص گردید تمامی آنها با چالشهای فوق الذکر که میتوانند بر موفقیت تجاری سازی محصولات شرکتهای دانش بنیان تاثیر بگذارند موافق میباشند ۱- نوآوری خدمات عبارت است از ارایه خدماتی جدید در یک بعد یا چندین بعد که شامل مفهوم خدمت جدید، تعامل با مشتریان جدید، سیستم ارزشگذرای جدید/شرکای تجاری و مدل درآمدی جدید میباشد.
۳- یک روش جدیدی از تفکر تجاری برای بهسازی روشها و فرآیندهای عملیاتی نسبتا محافظهکار و انعطافپذیر که میتواند شرکتها را به بهتر پاسخگو بودن به نیازهای بازار خودشان تبدیل کند.
به عبارتی نوآوری خدمات برای برآورده کردن نیازهای رو به رشد مشتریان جهانی، تبدیل به استراتژی مهمی برای شرکتها در وجه تمایز میان خود و سایر رقبای بین المللی شده است.
شرکت خلاق، شرکتی است که جوهره رشد آنها یعنی خلاقیت و نوآوری، برای ارایه محصولات و خدمات جدید و مدلهای نوین کسب و کار در سطح بازار هدف میباشد و رشد و توسعه محصولات و خدمات ایشان بر خلاف شرکتهای دانش بنیان محصولاتی مبتنی بر فناوری پیشرفته نیست.