مدیریت کلاس و سبک های آن
معلمان محترم در هر جامعهای یک صنف پراهمیت بوده و دارای نقش ارزنده و قابل ملاحظهای میباشند.
لذا اینجانب در این مجموعه قصد داشته شیوهها و روشهای مدیریت کلاس درس را مورد بررسی قرار داده تا بتوانم چراغی در راه توسعه حرفهای معلمان این مرز و بوم بیافروزم.
روش تحقیق این مقاله بصورت کتابخانهای میباشد.
در این مقاله سعی بر این داشته تا با استفاده از کتب معتبر و همچنین استفاده از مقالات به روز علمی، مطالبی درخور استفاده، پیرامون مدیریت کلاس، گرد آوری شود.
در ادامه بحث به معرفی سبکهای اداره کلاس که شامل: سبک اقتدار گرایانه( دموکراسی قانون مدار )؛ سبک مستبدانه( تحکم آمیز )؛ سبک آزادگذاری( بی عنان، آسان گیری )؛ است، پرداخته شده است.
در مسایل آموزشی از عوامل موثر بر یادگیری دانش آموزان، نحوه مدیریت کلاس بوسیله معلمان میباشد، که دارای اهمیت شایان ذکری است.
نحوه مدیریت معلمان ناشی از عوامل متعدد دیگری ازجمله ویژگیهای شخصیتی یک معلم میباشد که سبک مدیریت وی را تحت تاثیر قرار میدهد.
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه سبکهای مدیریت کلاس با ویژگیهای شخصیتی معلمان مدارس ابتدایی شهر یزد بود که بر روی ۲۴۴ نفر( زن=١۴۹ و مرد=۹۵) از معلمان انجام شد.
روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود که در آن معلمان به پرسشنامههای سبک مدیریت کلاس( ABCC) و پرسشنامه پنج عاملی شخصیت( NEO) فرم کوتاه به همراه یک سری پرسشهای جمعیت شناختی پاسخ دادند.
نتایج نشان داد که سبک مدیریت آموزش از بین پنج ویژگی شخصیتی، تنها با ویژگی با وجدان بودن رابطه معناداری داشت( r=۰.١۶۵ و p
منبع : مقاله مدیریت کلاس