مدل های پذیرش تکنولوژی اطلاعات
از طرف دیگر، علی رغم رشد مداوم استفاده کنندگان شبکه جهانی، استفاده از مدیریت ارتباط با مشتری بر پایه وب در سازمانها با شكست مواجه شده است.
روش پژوهش: روش این مطالعه از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف كاربردی میباشد و به مدت ۶ ماه در سال ۸۹ انجام یافته است.
علاوه بر این، از نرم افزار LISREL برای آزمون فرضیهها و بررسی روابط میان مولفههای چارچوب تحقیق استفاده شده است.
كاربردهای مدیرتی پژوهش: سازمانها باید، اثر بالقوه این عوامل قبل از پیاده سازی e-CRM را با دقت بررسی نمایند.
نتایج نشان دادند که ضریب مسیر سهولت ادراک شده کاربرد اینترنت بر سودمندی ادراک شده اینترنت، ضریب مسیر سودمندی ادراک شده اینترنت بر نیت رفتاری کاربرد اینترنت، ضریب مسیر نگرش نسبت به کاربرد اینترنت بر نیت رفتاری کاربرد اینترنت و ضریب مسیر نیت رفتاری کاربرد اینترنت بر کاربرد واقعی اینترنت معنادار اما ضرایب مسیر سودمندی ادراک شده اینترنت و سهولت ادراک شده کاربرد اینترنت بر نگرش نسبت به کاربرد اینترنت معنادار نمیباشد.
نتایج مدل یابی معادلات ساختاری لیزرال و آنالیز رگرسیون در این مطالعه نشان داد که از نظر هر سه معیار، تیوری رفتار برنامه ریزی شده در مقایسه با دو مدل دیگر از عملکرد بهتری برخوردار است.
با ظهور فناوریهای جدید در زندگی افراد، کاربران تجربههای متفاوتی از تعامل با این فناوریها به دست میآورند.
این تجربیات منجر به شکلگیری انتظارات متفاوتی در کاربران برای استفاده از یک نرمافزار میشود.
طراحان نظامهای اطلاعاتی و پژوهشگران از انواع مدلهای پذیرش فناوری برای بررسی موفقیت یک نظام اطلاعاتی استفاده میکنند.
از بین مدلهایی که درزمینه پذیرش فناوری معرفی و مطرحشدهاند، فقط مدل انتظار -تایید بهطور خاص برای تبیین رضایت مصرفکنندگان و تصمیم آنها برای خرید و یا استفاده دوباره از یک نظام، استفاده میشود.
پژوهش حاضر پژوهشی مروری است که ضمن معرفی کوتاهی از انواع مدلهای پذیرش فناوری اطلاعات، به تبیین کامل نظریه انتظار – تایید و مرور پژوهشهای انجامشده مدلهای پذیرش فناوری در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی میپردازد.
بهطورکلی میتوان چنین نتیجه گرفت که هرچه قابلیتهای یک نظام اطلاعاتی به تجربیات و انتظارات کاربران آن نزدیکتر باشد، مقبولیت و درنتیجه رضایت و ادامه استفاده از آن را به عنوان یک فناوری در پی خواهد داشت.