فرهنگ سازمانی و الگوهای آن
هدف اين پژوهش تبيين ارتباط فرهنگ (متغير مستقل) و ادراک عدالت کارکنان (متغير وابسته) در قالب يک الگو براي سازمانهاي ايراني مي باشد. روش کار: اين تحقيق از نوع پيمايشي و شامل 325 نمونه تصادفي از کارکنان بانکهاي ملت، تجارت و کشاورزي است. يافته ها: اجزاي الگوي فرهنگ و ادراک عدالت عبارتند از: 1- فرهنگ سازماني، شامل فرهنگ سازنده، تهاجمي- تدافعي، و انفعالي- تدافعي که در اين ميان بار عاملي فرهنگ تهاجمي- تدافعي بيشتر از ساير اجزا مي باشد و رابطه هر سه عامل با ادراک عدالت معني دار است. 2- فرهنگ فردي، شامل فاصله از قدرت، تحمل عدم اطمينان، جمع گرايي، مساوات طلبي، مادي گرايي و ارشديت گرايي که فقط عامل جمع گرايي با ادراک عدالت رابطه معني دار داشت. نتيجه گيري: در خصوص توسعه ادراک عدالت در کارکنان، عامل فرهنگ نقش اساسي دارد و فرهنگ سازماني اهميت بيشتري نسبت به فرهنگ فردي دارد.
فرهنگ سازمانی یکی از مهمترین عواملیا ستک ه می توانند در موفقیت و با شکست سازمان ها نقش داشته و عاملی در جهت رشد و پویایی و مانع ترقی سازمان باشد بنابراین فرهنگ سازمانی در جهت دستیابی به اهدافیت غییر می کند برایا جرای موثر و موفقیت آمیز برنام هها هر سازمان باید دارای فرهنگ سازمای مطلوب باشد و بی توجهی هب این امر می تواند باعث شکست سازمان گردد. پژوهش هایی که درم ودر تاثیر فرهنگ سازمانی صورت گرفته است همگی گویای این مطلب است که فرهنگ سازمانی یکی از عوامل تاثیر گذار بر سازمان است هر سازمان برایخ ود دارای فرهنگ ویژه می باشد و هر حرکتی که بتواند به موفقیت بیانامد باید برا ثر شناخت واقعی فرهنگ سازمانی باشد چرا که در غیرا ین صورت حرکت های مذوبور راه به جایی نخواهند برد. هدف پژوهش حاضر تعیین مؤلفههای فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش بودهاست. این تحقیق از نوع زمینهیابی بوده که در آن از رویکرد استقرایی و روش کیفی نظریهپردازی داده بنیادِ چندگانه، با استفاده از مصاحبهی مسئلهمحور با کاربرد الگوی شاین برای سنجش فرهنگ، استفاده گردیدهاست. پس از تحلیل دادهها، الگوی فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش در سه بُعدِ «انطباق بیرونی» با چهار شاخص یادگیریِ سازمانی، مشتریمداری، چشمانداز، و پیشرو و فعّال؛ «هماهنگی درونی» با چهار شاخص دانشگرایی، مشارکتقانونمند