عدالت سازمانی
کلیه ابعاد سازهها جو اخلاقی (مراقبت و توجه، قوانین و مقررات، ضوابط ، کارایی، مستقل) عدالت سازمانی (تعاملی، رویهای، توزیعی) رفتار شهروندی سازمان (نوعدوستی، وجدان، جوانمردی، رفتار مدنی و ادب و ملاحظه) بر اساس تحلیل عاملی تاییدی مورد پذیرش واقع شد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر سرمایه اجتماعی کارکنان است. یافتههای پژوهش به دو دسته اصلی و جانبی تقسیمبندی شده است که نتایج حاصل از فرضیه اصلی بیانگر تأثیر عدالت سازمانی ادراک شده بر میزان سرمایه اجتماعی افراد است. اما نتایج حاصل از فرضیههای جانبی پژوهش بیانگر این موضوع هستند که مؤلفههای عدالت سازمانی و همین طور مؤلفههای سرمایه اجتماعی به طور جداگانه بر یکدیگر تأثیر مثبت دارند و موجب تقویت یکدیگر میشوند. هدف این مقاله بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر آوای کارکنان و عملکرد شغلی است. هم چنین نتایج نشان میدهد که هر سه نوع عدالت سازمانی بر عملکرد شغلی تاثیرگذار است.
مقاله حاضر تاثير عدالت سازماني بر عملکرد کارکنان را مورد بررسي قرار داده است. پس از بررسي مشخص شد که عدالت سازماني داراي سه بعد (عدالت توزيعي، عدالت رويه اي و عدالت مراوده اي) است. سپس با طرح پرسش نامه اي در زمينه سه بعد عدالت سازماني و جمع آوري نمرات ارزش يابي عملکرد کارکنان، تاثير اين سه بعد بر عملکرد کارکنان در سازمان جهاد و کشاورزي استان تهران مورد بررسي قرارگرفت. نتايج تحقيق نشان داد که ادراکات کارکنان نسبت به ميزان رعايت عدالت توزيعي و رويه اي در اين سازمان بر عملکرد آنان تاثير داشته، اما ارتباط چندان قوي بين ادراکات کارکنان از ميزان رعايت عدالت مراوده اي و عملکرد کارکنان در اين سازمان پيدا نشد
منبع : مقاله عدالت سازمانی